Scouting stuurt open brief aan gemeente over subsidie

Onlangs heeft de gemeente Schiedam laten weten voornemens te zijn de subsidie aan de vier Schiedamse scoutinggroepen te stoppen. Oorzaak is een, voor scoutinggroepen, ronduit bizar subsidiesysteem. De gezamenlijke scoutinggroepen stuurden een open brief aan de leden van de gemeenteraad. Op Schie FM vertelt Maarten van Duijn hierover.

Schie.fm

In het programma „Schie de Middag” spreken Maarten van Duijn, voorzitter van de Stichting Scouting Taizé-groep en presentator Patrick de Boer over het vreemde subsidiesysteem wat er de oorzaak van is dat de scoutinggroepen nu geen subsidie meer ontvangen.

Het interview:

of download het interview van Maarten van Duijn op Schie.fm

Zo vertelde Maarten, mede namens de Scouting Tono-groep, o.a. dat de subsidieaanvraag van Scoutinggroepen alleen beoordeeld wordt op de waarde in de zorgketen. Andere onderdelen van het spel, zoals het buitenleven, het werken aan samenwerking, uitdagingen aangaan en grenzen verleggen worden niet meegeteld bij de beoordeling van de subsidie.

Scoutinggroepen vragen de gemeenteraad aanvragen in samenhang met alle beleidsterreinen te bekijken

Vanuit de 'Samen Schiedam' werkwijze snappen de scoutinggroepen op zich nog wel dat het moeilijk is om activiteiten buiten de zorgketen mee te rekenen. Daarom vragen de scoutinggroepen in hun open brief aan de gemeenteraadsleden om hun taak uit te voeren als hoogste orgaan binnen de gemeente, en de subsidieaanvraag te beoordelen op de bijdrage van de scoutinggroepen aan alle beleidsterreinen, en niet de scouting 'alleen maar' te beoordelen als zorginstelling.