Ereteken voor Toos Spruit

Vrijwilligers zijn belangrijk voor iedere vereniging, maar ouders vaak net zo goed. De Scouting Tono-groep reikte het Scouting Ereteken uit aan Toos Spruit, een ouder die al minstens dertig jaar naaiwerk verricht voor de scouts.

Het Nieuwe Stadsblad

Vrij voorin, op pagina 3 van het Nieuwe Stadsblad van woensdag 12 juli 2023 plaatste de krant een flink artikel over deze gouden ouder.

Op pagina 3 van Het Nieuwe Stadsblad van 12 juli 2023 plaatste de krant een artikel over deze gouden ouderOp pagina 3 van Het Nieuwe Stadsblad van 12 juli 2023 plaatste de krant een artikel over deze gouden ouder.

Het artikel

Schiedam – Vrijwilligers zijn belangrijk voor iedere vereniging, maar ouders vaak net zo goed. De Scouting Tono-groep reikte het Scouting Ereteken uit aan Toos Spruit, een ouder die al minstens 30 naaiwerk verricht voor de scouts.

De meeste verenigingen draaien op hun vrijwilligers. Zo ook de Scouting Tono-groep. Toch zijn er vaak nog ouders die best willen helpen waar ze dat kunnen. Zo’n ouder is Toos Spruit. Al zeker 30 jaar naait zij de dassen van de scoutinggroep uit Groenoord, naait ze de kampvlaggen en waar nodig doet ze het overige naai- of herstelwerk. Zaterdag kreeg ze, voor haar geheel onverwacht, het ereteken van Scouting Nederland overhandigd.

“Onze scoutingdassen, die ieder lid bij ons draagt, zijn niet kant en klaar”, zo licht Lukas van Mil toe. Lukas is een van de bestuursleden van de Scouting Tono-groep, dat haar groepshuis aan de Sweelincksingel in Groenoord heeft. “Ze worden altijd door een ouder in elkaar gezet. Mevrouw Spruit heeft die taak al jaren geleden op zicht genomen. We weten eigenlijk niet eens precies hoe lang geleden, maar we weten wel dat ze dit al minstens 30 jaar lang doet.”. Zeker de laatste jaren is dat veel werk, aangezien de Scouting Tono-groep al jaren steeds meer meiden en jongens trekt die elke zaterdag avonturen willen beleven.

Ook na 30 jaar is haar eigen zoon nog steeds lid van de actieve scoutinggroep, inmiddels als bestuurslid, net la haar schoondochter. Ook de drie kleinkinderen zijn lid van de groep. Het oudste kleinkind is zelfs al vrijwilligster bij de jongste leeftijdsgroep. Tijdens de jaarafsluiting werd mw Spruit, voor haar totaal onverwacht, naar voren geroepen om het ereteken in ontvangst te nemen.

Met de jaarafsluiting bedankt het bestuur van de Scouting Tono-groep haar vrijwilligers voor een actief en succesvol jaar. Na de zomervakantie begint de scoutinggroep weer op 26 augustus. Een week later, op 2 september, organiseren de scouts het Kids Powerrr Event, waar elk kind tussen de 4 en 14 jaar gratis aan deel mag nemen. Meer informatie over de groep en het Kids Powerrr event is te vinden op www.scoutingtono.nl.