Tono Tamtam juni 2020

jaargang 19, nr. 3 (uitgave 185)

Eerste uitgave na de onverwachte stop vanwege de Corona-pandemie. Met o.a. de openstelling van de activiteiten voor niet-leden, het museum van de bevers, kampvuur bij de welpen, het lastige van omgaan met de strenge regels bij de scouts. Het stichtingsbestuur is op zoek naar een locatie voor onze toekomstige huisvesting, een website die verbouwd wordt zodat hij weer up-to-date is en het overzicht van de komende activiteiten.

Van het bestuur

Eerste artikel van deze tamtam

We leven in “interessante” tijden: van het ene op het andere moment mochten we in maart ineens niet meer naar school, niet meer naar het werk, en ook niet meer naar Scouting en andere verenigingen. Ineens moest je “Online” naar school of naar je werk. Dat was voor iedereen behoorlijk wennen. Toen onze vrijwilligers eenmaal van de eerste schrik bekomen waren, zijn ze keihard aan de slag gegaan om online thuis-opkomsten te organiseren.

Nu, na ruim twee ruim twee maanden thuis scouten, zijn we blij dat we weer “gewoon” bij elkaar mogen komen bij ons eigen gebouw. Het is natuurlijk nog niet helemaal gewoon, want we moeten ons nog steeds aan enkele strenge regels houden, maar onze leden kunnen inmiddels weer lekker buiten bezig zijn.

Door de Corona-crisis konden de kampen ook niet doorgaan. Het Hemelvaarts-kamp van de Welpen is vervallen, en de Scouts zouden dit jaar naar de Nationale Jamboree gaan. Twee van hen zelfs naar de Europese Jamboree. Deze grote evenementen zijn afgelast. Klein lichtpuntje: de Europese Jamboree in Polen is een jaartje opgeschoven, dus degenen die daarheen zouden gaan, krijgen volgend jaar een herkansing.

Inmiddels zijn de regels rondom jeugdkampen weer versoepeld, en zou het weer mogelijk zijn om onder hele strenge voorwaarden op kamp te gaan. Wij hebben besloten om dit jaar geen zomerkamp te organiseren voor bevers, welpen en scouts. Voor de Stam gelden andere regels, omdat de meesten van hen boven de 18 zijn, en zij zijn nu aan het bekijken of ze deze zomer nog samen op pad zullen gaan.

Zoals we hierboven al zeiden, wij zijn blij dat we weer “gewoon” mogen scouten, maar veel verenigingen mogen of kunnen hun activiteiten nog niet oppakken. Daarom heeft de overheid de verenigingen die wél weer konden beginnen gevraagd om hun bijeenkomsten ook open te stellen voor niet-leden. Aan dit verzoek geven wij natuurlijk graag gehoor. Onze opkomsten zijn tot 1september (in de praktijk dus tot aan de zomervakantie) open voor alle kinderen. Gratis. Dus ook broertjes of zusjes van onze leden mogen de komende weken meedoen, bij hun eigen leeftijdsgroep.

Heeft uw kind hier ook zo’n zin in? Meld hem of haar dan even aan via info@scoutingtono.nl of via de website. Het aantal plaatsen is uiteraard niet onbeperkt, dus aanmelden is verplicht. Na 1 september beoordelen we aan de hand van de regels die dan gelden, of we de actie verlengen of niet.