Plusscouts

Altijd betrokken

Plusscouts zijn volwassen Scoutingleden die de Scouting Tono-groep steunen. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld door het incidenteel meewerken aan activiteiten, eens helpen bij onderhoud, door beschikbaar te zijn als adviseur of coach, door Scouting te promoten of de Scouting Tono-groep financieel of materieel te steunen of... noem maar op.

Eigen activiteiten

Plusscouts doen met enige regelmaat ook samen activiteiten die ze leuk vinden. Dit kan variëren van een gezellige avond bij een kampvuur, samen eens uit eten of eens vlotvaren, de  mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Over het algemeen houden de Plusscouts twee tot drie gezelligheidsbijeenkomsten per jaar.

Voor wie?

Iedereen die volwassen is en betrokken wil blijven bij de Scouting Tono-groep kan zich aanmelden als Plusscout. Ook volwassenen die nog nooit lid van Scouting zijn geweest kunnen Plusscout worden. Plusscouts zijn over het algemeen ouder dan 23 jaar, maar uitzonderingen zijn mogelijk. Vaak blijven leden, die wel aan de groep verbonden willen blijven maar even wat minder tijd hebben, lid als Plusscout.

Ook ouders of vrienden die bereid zijn af en toe eens te helpen bij activiteiten kunnen Plusscout worden. Zo help je de Scouting Tono-groep, en krijg je er een gezellige vriendengroep voor terug.

Je hoort er bij!

Als Plusscout hoor je er echt bij. Je bent lid van de Scouting Tono-groep en hebt de rechten van een buitengewoon lid van Scouting Nederland. Je ontvangt dus ook de landelijke ledenbladen, kan deelnemen aan regionale en landelijke Scouting-activiteiten en je zal uitgenodigd worden voor de grotere groepsactiviteiten van de Scouting Tono-groep.

Hulp en ondersteuning

De Plusscouts proberen ook aanwezig te zijn bij de grotere groepsgebeurtenissen en te helpen bij diverse activiteiten, waar dat mogelijk is. Dit gebeurt op incidentele en vrijwillige basis. Ook advies geven of het gebruiken van het eigen netwerk ten behoeve van de groep kan een nuttige invulling van het lidmaatschap zijn.

Bijeenkomsten

De Plusscouts hebben geen vaste opkomsten. Wel zullen ze met enige regelmatig iets gezelligs met elkaar ondernemen. In de regel gebeurt dit twee tot drie keer per jaar, afhankelijk van de wensen van de Plusscouts zelf.

Lidmaatschap

Iedereen die volwassen is en voldoet aan de genoemde voorwaarden kan Plusscout worden. Hier hangt wel een (minimale) contributie aan vast. Deze is vrijwel gelijk aan de contributieafdracht voor de regio en landelijke niveau van Scouting Nederland. Daar ontvang je natuurlijk wel o.a. de ledenbladen en ondersteuning voor terug.

Hoe actief een Plusscout-groep kan zijn, is geheel aan jezelf. Zie je het zitten om op deze manier verbonden te zijn of te blijven aan de Scouting Tono-groep? Neem dan even contact op met het algemene e-mailadres voor nadere informatie of voor een inschrijfformulier. Dit adres vind je op de contactpagina.

Veel gestelde vragen

Betalen Plusscouts contributie?

Ja, ook Plusscouts betalen contributie. Deze ligt echter aanmerkelijk lager dan voor jeugdleden, terwijl je wel lid bent van de groep en van Scouting Nederland, met alle voordelen die daar bij horen.

Dragen Plusscouts ook de scoutingkleding?

Nee, dat is niet gebruikelijk. Het mag natuurlijk wel. Veel Plusscouts hebben wel het groeps-T-shirt dat ze dan dragen bij o.a. groepsactiviteiten.

Ben ik verplicht te helpen bij grote groepsactiviteiten?

Plusscout kan je zijn om vele verschillende redenen. Een er van is dat je het leuk vind om bij grote groepsactiviteiten te helpen, maar het kan ook zijn dat je op een andere wijze de Scouting Tono-groep steunt. Bijvoorbeeld als adviseur, of door gebruik te (laten) maken van je netwerk. Er zijn voor Plusscouts weinig verplichtingen, en zeker niet 'verplicht meehelpen'. Wel geef je aan, door Plusscout te zijn, dat je de Scouting Tono-groep op een of andere wijze behulpzaam wilt zijn.

Vrijblijvend meedoen

Elk kind is van harte welkom om drie weken lang, vrijblijvend, te komen kijken en lekker mee te doen. Wilt u uw kind opgeven om ook vrijblijvend kennis te komen maken? Geef uw kind hieronder op om gratis drie weken mee te doen.

Uw gegevens zijn veilig bij ons, wij gaan hier voorzichtig mee om.