Scouting Tono-groep

Hoe oud ben jij?

Dan hebben wij Scouting voor jou!

Het programma dat de Scouting Tono-groep aanbiedt is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Baden-Powell. Hij vond dat je een kind serieus moet nemen, en door plezierige en uitdagend activiteiten hun eigen mogelijkheden moet laten ontdekken.

Door voortdurend aan dit spel van Scouting een eigentijdse draai te geven is Scouting vandaag de dag populairder dan ooit. Steeds meer jongens en meisjes worden lid van de Scouting Tono-groep. Dat betekent dat Scouting aanslaat. Natuurlijk willen 16-jarigen andere uitdagingen dan een 5-jarige. Daarom kent de gouden formule van Scouting verschillende leeftijdsgroepen.

5 tot 7-jarigen: Bevers

5 tot 7 jaar

Scoutjes van 4+ tot 7 jaar worden Bevers genoemd. Ze spelen in een fantasiewereld, compleet met hoofdrolspelers (de leiding) en een eigen huis. Lekker buiten spelen, of knippen, scheuren, kliederen, plakken en toneelspelen. De leiding doet volop met de meisjes en jongens mee en houdt zo ook een oogje in het zeil.

Meer over de Bevers

7 tot 11 jaar

De Welpen zijn de scouts van 7 tot 11 jaar. Scouting heeft voor hen een speciaal programma bedacht. Zij spelen naar het verhaal 'Jungleboek' van Rudyard Kipling. Een jungle waar de meisjes en jongens van alles kunnen ontdekken en beleven met hun vrienden zoals Baloe, Hathi en Bagheera.

De jungle is een land vol met bossen en velden, beekjes en poelen, dorpen en dieren waar allerlei verschillende dingen kunnen gebeuren. De Welpenleiding speelt mee, stimuleert en houdt een oogje in het zeil. Zo is er elke week weer iets nieuws te beleven.

Meer over de Welpen

11 tot 14 jarigen

Ook als je tussen de 10 en 14 jaar ben, kan je bij de Scouting Tono-groep je energie kwijt. Als je van actie en avontuur houdt en je hebt geen zin om elke week hetzelfde te doen, dan is Scouting wat voor jou!

Elke week kom je bij elkaar in ons groepshuis. Van daar uit kan je de natuur in. Bijvoorbeeld om speurtochten te doen, een survivaltocht af te leggen of vlotten te bouwen. Of je gaat met z'n allen een kampvuur bouwen en daar zelf eten boven koken. Misschien ga je wel kanoën. Een andere keer ga je tekenen, internetten of muziek maken.

Alles wat je verder nog wilt weten over de Scouts

14 tot 17 jarigen

Explorers gaan een stapje verder. Ze zijn wat ouder en kunnen al wat meer zelfstandigheid aan. Het buitenland lokt. Een grot onderzoeken, abseilen, een groot videoproject opzetten, een uitdagend experiment. Daar houden Explorers van.

Zelf een kamp organiseren, en de clubkas bijhouden, als Explorer kan het allemaal. Leiding, daar doen we niet meer aan. Wel zijn er een aantal volwassen Scouts die je begeleiden en helpen bij het realiseren van je eigen ideeën.

De verlokkingen van de Explorers

Groep

17 tot 23 jaar

Bij Scouting ben je vanaf je 17e volwassen. Dan kan je lid worden van onze Jongerentak om verder te kijken dan je neus lang is. Roverscouts noemen we de jongeren. Samen met de andere Roverscouts maak je zelf actieve en creatieve programma's. Als ze maar grensverleggend zijn.

Je zoekt samen naar dingen die je anders nooit zou doen. Omdat ze te groot en ingewikkeld zijn zouden zijn, of gewoon omdat je daarvoor meer mensen nodig hebt. Wat ideeën? Wat dacht je van een gecombineerde tocht bijvoorbeeld: eerst ATB, dan kanoën, dan lopen. De videocamera wordt gehanteerd en vervolgens wordt er gemonteerd: een dramatische speelfilm nadert haar einde. Of gewoon een keertje sporten. Voetbal of zwemmen. Echt uitdagend wordt het als je gaat zweefvliegen, parasailen of zeilen.

Wat kan je nog meer verwachten bij de Roverscouts?

17 jaar en ouder: leiding geven

Vanaf 17 jaar kan je er voor kiezen om leiding te gaan geven bij een van de jongere leeftijdsgroepen. Geen gemakkelijke opgave, wel een feest om Overleggen is belangrijk te doen. Als themafiguur bij de Bevers, of met de Welpen de jungle ontdekken. Misschien ga je liever kamperen met de Scouts of een grottentocht organiseren met de Explorers. De gouden formule van Scouting blijft.

Leiding geven doe je niet zomaar. Dat doe je altijd samen met de collega-leiders en -leidsters in een stafteam. Twee weten tenslotte meer als een. En met drie moet het wel goed gaan. Ook organiseert Scouting een aantal nuttige cursussen en heb je bij de Scouting Tono-groep je eigen groepsbegeleid(st)er.