Zilveren waarderingsteken voor scheidend voorzitter Tono-groep

Als je op de afbeelding klikt krijg je het krantenartikel in een groter, leesbaar, formaat (592 KB). Onder de afbeelding van het krantenartikel staat de originele tekst van het artikel.

Zie ook Het verslag van het afscheid van Richard Spruit

Maasstad weekbladen, editie Schiedam, pagina 11 van 23 maart 2005

Pagina 11 van Maasstad Weekbladen, editie Schiedam, van 23 maart 2005.

De volledige tekst van het krantenartikel:

Zilveren waarderingsteken voor scheidend voorzitter

Schiedam – Aan het einde van een geslaagde Nationale Scoutingdag was er voor de Scouts van de Scouting Tono-groep uit Schiedam nog een verrassing. Hun scheidend voorzitter, Richard Spruit, mocht uit handen van de regiovoorzitter een Zilveren Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland ontvangen.

De Nationale Scoutingdag was afgelopen zaterdag een dag van uitersten voor de Scouts van de Scouting Tono-groep. Deze dag, opgezet om Scouting met zijn bijzondere activiteiten nog eens goed voor het voetlicht te brengen, begon met een typische Scoutingactiviteit: een speurtocht. Het thema van 2005 was “dit IS Scouting”. “Natuurlijk is een speurtocht slechts een van de vele dingen die we doen”, aldus Sander van Heest, een van de bestuursleden van de Schiedamse Scoutinggroep. “Maar wel een waar onze ideeën over uitdagende activiteiten, samenwerking en spelend leren heel goed tot uiting komen. De Nationale Scoutingdag is een goed moment om dit nog eens aan alle Schiedammers te laten zien.”

Net zo uitdagend was het vervolg waarbij de leden van 5 tot 21 een ruilspel deden. Beginnend met een figuurlijke appel en een ei probeerden ze deze te ruilen met het winkelend publiek voor allerhande andere spullen. Vol trots lieten de kinderen en jongeren aan het einde van de dag hun buit zien.

Teruggekeerd op het eigen groephuis achter boerderij Landvreugd aan de Sweelincksingel wachtte de regiovoorzitter van Scouting regio Maasdelta op ze. Deze hoge gast had nog een verrassing in petto voor een van de vrijwilligers. Nadat Richard Spruit naar voren was gehaald, beter bekend onder zijn stafnaam Dolfijn, bleek er een ereteken klaar te liggen. “Richard, of eigenlijk moet ik gewoon Dolfijn zeggen want zo kennen ze je hier”, zo begon regiovoorzitter Simon Middendorp, “Scouting Nederland is een enorme organisatie met zo’n 90.000 jeugdleden en 25.000 vrijwilligers, maar er zijn er maar weinig die zich 18 jaar lang met zo’n grote toewijding inzetten voor een lokale Scoutinggroep. De lijst van de functies die je bij de Scouting Tono-groep hebt bekleed is lang, waaronder de laatste 8 jaar als voorzitter. Je hebt al enige tijd geleden aangegeven afscheid te nemen van je Scoutinggroep in verband met de geboorte van je eerste kind, en ik heb begrepen dat exact een week geleden je dochtertje is geboren. De groep wilde je graag bedanken voor je grote inzet, dus mag ik je nu het Zilveren Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland overhandigen”. Met deze woorden werd de hoge Scoutingonderscheiding opgespeld.

In zijn dankwoord gaf Richard aan trots te zijn op het hoge Scouting-ereteken en bedankte alle jeugdleden en mede-vrijwilligers nog eens uitgebreid voor de fantastische tijd. “Scouting is nog altijd een groot avontuur, en ik heb er ieder jaar opnieuw van genoten om te zien hoe kinderen en jongeren opgroeien tot zelfstandige volwassenen, mede dankzij het spel van Scouting zoals wij dat hier spelen. Het harde werken was het meer dan waard”. Ook herinnerde hij er aan dat hij de groep nog niet helemaal verlaat maar de website en e-mailserver blijft beheren. “En de vele, vele cadeaus die ik vandaag heb ontvangen krijgen allemaal een ereplaatsje thuis.” Zo ontving hij een fotobord met foto’s van de afgelopen 18 jaar, een gegraveerde spiegel en een mini-scoutinguniform voor zijn dochter van een week oud.

Richard Spruit werd in 1979 zelf lid van Scouting als 8-jarig welp. Op zijn 17e werd hij jeugdleider bij de Kabouters (meisjes) en Welpen (jongens) wat hij in totaal 15 jaar heeft gedaan. Hiernaast was hij Scoutsleider, redactielid van het groepsblad, materiaalbeheerder en 15 jaar lang lid van zowel het groepsbestuur als het stichtingsbestuur in diverse functies waaronder de laatste 8 jaar als voorzitter van de Scoutinggroep. Op landelijk niveau was hij vier jaar lang plaatsvervangend hoofd van een unit bij de organisatie van de Wereld Jamboree die in 1995 in Dronten werd gehouden.