Zilveren waarderingsteken voor scheidend voorzitter

Uitdelen van beschuit met muisjes

Aan het einde van een geslaagde Nationale Scoutingdag was er voor de Scouts van de Scouting Tono-groep nog een verrassing. Hun scheidend voorzitter, Richard Spruit, mocht uit handen van de regiovoorzitter een Zilveren Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland ontvangen.

In verband met de geboorte van zijn eerste kind had Richard Spruit, beter bekend onder zijn stafnaam Dolfijn al in september 2004 zijn afscheid bij de Scouting Tono-groep aangekondigd. Op verzoek van het huidige bestuur werd dit afscheid nog een maand uitgesteld. Tijdens de Nationale Scoutingdag op 19 maart 2005 was het dan eindelijk zo ver.

Toevaligerwijze was het precies een week geleden dat de dochter van Dolfijn (R. Spruit) en Manta (M. Spruit) was geboren. Natuurlijk had Dolfijn een foto meegenomen van Megan Amber Spruit. Kijk maar eens op haar site megan.spruitnet.nl hoe ze er uit ziet.

Megan Spruit, dochter van Dolfijn en Manta in het mini Scoutinguniform.

Cadeaus

Hierna werd Dolfijn overladen met cadeaus. Zo ontving hij een prachtige gegraveerde spiegel met het logo van de Scouting Tono-groep, een fotobord met foto's van de afgelopen jaren en verschillende kleertjes voor zijn dochter, waaronder een mini Scoutinguniform.

Ook de verschillende speltakken hadden allerlei presentjes meegebracht. Het grootste cadeau moest toen echter nog komen.

Zilveren waarderingsteken

Simon Middendorp, voorzitter van regio Scouting Maasdelta stapte naar voren voor een verbaasde Richard. "Richard, of eigenlijk moet ik gewoon Dolfijn zeggen want zo kennen ze je hier", zo begon Simon Middendorp, "Scouting Nederland is een enorme organisatie met zo’n 90.000 jeugdleden en 25.000 vrijwilligers, maar er zijn er niet zo veel die zich 18 jaar lang met zo’n grote toewijding inzetten voor een lokale Scoutinggroep. De lijst van de functies die je bij de Scouting Tono-groep hebt bekleed is lang, waaronder de laatste 8 jaar als voorzitter. Je hebt al enige tijd geleden aangegeven afscheid te nemen van je Scoutinggroep in verband met de geboorte van je eerste kind, en ik heb begrepen dat exact een week geleden je dochtertje is geboren. De groep wilde je graag bedanken voor je grote inzet, dus mag ik je nu het Zilveren Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland overhandigen". Met deze woorden werd de Scouting onderscheiding opgespeld. Richard Spruit ontvangt het Zilveren Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland uit handen van regiovoorzitter Simon Middendorp.

Dankwoord

In zijn dankwoord gaf Richard aan trots te zijn op het Scouting ereteken en bedankte alle jeugdleden en mede-vrijwilligers nog eens uitgebreid voor de fantastische tijd. "Scouting is nog altijd een groot avontuur, en ik heb er ieder jaar opnieuw van genoten om te zien hoe kinderen en jongeren opgroeien tot zelfstandige volwassenen, mede dankzij het spel van Scouting zoals wij dat hier spelen. Het harde werken was het meer dan waard". Ook herinnerde hij er aan dat hij de groep nog niet helemaal verlaat maar de website en e-mailserver blijft beheren. "En de vele, vele cadeaus die ik vandaag heb ontvangen krijgen allemaal een ereplaatsje thuis."

Het Zilveren Ereteken van de Vereniging Scouting Nederland

Foto's

Wil je de foto's zien van het afscheid van Dolfijn, kijk dan bij de fotoserie afscheid Dolfijn of lees het krantenartikel uit de Maasstad Weekbladen Schiedam.