Kunstenares studeert af met behulp van Scoutinggroep

Marjolein Nolet is afgestudeerd in de richting Autonome Kunst aan de Willem de Kooning Academie voor de Kunsten met de hulp van de Scouting Tono-groep. Een ongewoon samenwerkingsverband met een bijzondere reden.

Kunstenares Marjolein Nolet, staand op haar kunstwerk 'Schommelend', met op de achtergrond de tekst in Morse-code

De hulp van de Schiedamse Scouting Tono-groep was ingeroepen door Marjolein Nolet voor haar afstudeerproject in de richting Autonome Kunst. De Scoutinggroep zorgde voor de materialen en technisch advies, de kunstenares voor het ontwerp en de uitvoering.

Het afstudeerproject bestaat uit een schommel, gemaakt van houten palen en touw en een tekst in Morse-code. 'De schommel symboliseert het al dan niet verlaten van een subcultuur', aldus Marjolein Nolet. 'Het schommelen tussen die twee gedachten, tussen in de subcultuur of er buiten. Ik heb daarbij voor Scouting gekozen omdat ik dat een fantastische, enigszins eigen wereld vind. Het staat midden in de maatschappij, en probeert toch kinderen zaken bij te brengen die niet meer zo vanzelfsprekend zijn, zoals het natuurleven, samenwerking en samen op avontuur gaan'. De titel van het object is dan ook 'Schommelend'.

De kunstenares is zelf van haar 7e tot haar 16e lid geweest van de Scouting Tono-groep en leerde daar het buitenleven kennen. Volgens haar geeft dat een ervaring waar je later wel afstand van neemt, maar die toch altijd een deel van jezelf blijft. De tekst in Morse-code, aangebracht achter het schommelobject, drukt dat ook uit. De tekst op de muur in Morseseinen valt vooral op als je schommelt. Er staat: 'Schommelend tussen twee extremen, beiden hebben een dood punt'. Met andere woorden: of je nu vertrekt of niet, het zal altijd een deel van je leven blijven.

Tijdens de zomerkampen van de Scouting Tono-groep leerde zij ook pionieren, de techniek om met niets meer dan houten palen en touw bouwwerken te maken. Zo kan tijdens het kamp een keuken worden gebouwd, maar ook een familieschommel, brug of (kabelbaan-)toren. Zo leer je om met minimale middelen toch heel veel te bereiken. De kunstenares verwerkte deze ervaring in haar afstudeerproject.

'Het verzoek om te helpen met een afstudeerproject voor een kunstacademie is zeker ongebruikelijk, zelfs voor ons', zo vertelt Sander van Heest, voorzitter van de Scouting Tono-groep. 'Nu hebben we er niet zo veel aan gedaan, alleen de materialen geleverd en nog even wat tips hoe het werken met touw ook al weer stevig en dus veilig kan. Zo’n schommel moet natuurlijk wel echt bruikbaar, en dus zeer veilig zijn'. Het belangrijkste werk, het leren pionieren, was natuurlijk al gedaan in de jaren dat Marjolein Nolet zelf lid was van de Scouting Tono-groep. 'We zijn er natuurlijk wel trots op', zo vervolgt de voorzitter van de Scoutinggroep, 'dat iemand na zoveel jaar aangeeft dat de ervaringen bij onze Scoutinggroep zo belangrijk zijn geweest voor iemands ontwikkeling. Dat geeft toch aan dat we het goed doen. Dat is ook belangrijk voor onze vrijwilligers die nog elke week kinderen vanaf 5 jaar het Scoutinggevoel proberen bij te brengen. Leven in en met de natuur, samenwerking en samen iets bereiken zijn toch zaken die niet meer zo vanzelfsprekend zijn in deze tijd.'

De Scouting Tono-groep houdt net deze week de laatste opkomsten voor de zomervakantie. Op 8 september opent de groep haar groepshuis aan de Sweelincksingel in Schiedam-Groenoord weer voor kinderen en jongeren vanaf 5 jaar. Meer informatie is te vinden op www.scoutingtono.nl of via 010-4492425.