Explorers terug van ontdekkingsreis

Schiedam/Brexbachtal – De Explorers van de Scouting Tono-groep zijn weer thuis van het kamp. De oudste scouts van deze groep gingen op ontdekking in de bossen van Brexbachtal.

Een jaar lang hadden de Explorers van de Scouting Tono-groep zelf voor hun kamp gespaard. Auto’s wassen, klusjes opknappen. De meisjes en jongens tussen de 14 en 18 jaar organiseerden hun eigen kamp. Moe, maar erg voldaan zijn de Schiedammers inmiddels weer thuis.

Als reisbestemming hadden ze voor Brexbachtal gekozen. Een natuurgebied net boven Koblenz in Duitsland. Zonder bereik voor mobieltjes, maar met mogelijkheden voor avontuur en ontdekkingen.

Zo werd er onder andere een aantal keren geslapen in hangmatten, die de scouts ophingen tussen de bomen onder de sterrenhemel. “Ik vond dat best wel eng”, zo legt Kelsey uit, een van de meiden bij de explorers. “Je kon ’s nachts het gehuil van de wolven horen, en er zitten hier ook veel wilde zwijnen. Maar het was wel supergaaf om te doen”. Een trektocht door het natuurgebied hoorde er ook bij, maar ook barbecueën in de vroege ochtend en een bezoek aan een historisch kasteel. “En ontzettend veel lol”, zo voegt de 16-jarige Joost hier aan toe.

“Als je bij Scouting tussen de 14 en 18 ben organiseer je in principe je eigen zomerkamp”, zo legt Lukas van Mil uit, de begeleider. “Als begeleider help ik alleen als het nodig is, en geef soms een zetje in de goede richting”. Het kamp verliep zo goed dat ze allemaal weer enorm zin hebben in het nieuwe seizoen. “Op 1 september begint het normale seizoen weer. Dan gaan we direct het volgende zomerkamp weer plannen. En weekenden, en nog veel meer leuks. Op 6 oktober helpen we ook bij het Kids Powerr Event, dat de Scouting Tono-groep organiseert voor alle kinderen van Schiedam. Dan kan iedereen nog even zelf komen kijken hoe leuk dit is”, aldus Monica, een van de oudste explorers.