Iedereen welkom!

Op zaterdag 3 februari heeft de Scouting Tono-groep een kinderzwerfboekenstation geopend. Hier kunnen alle kinderen, ook niet-leden, een boek lenen, lezen, en ofwel terugbrengen ofwel uit zwerven sturen.

Als stationschef is de 12-jarige scout Megan gevraagd. Zij zorgt dat alle boeken een zwerfsticker krijgen. Het idee van een kinderzwerfboekenstation is heel eenvoudig, zo verteld Megan, staand voor een kast vol kinderboeken. “In deze kast staan allemaal kinderboeken. Ieder kind, of je lid bent van de Scouting Tono-groep of niet, mag een boek uitzoeken. Als je dat gelezen hebt mag je het terugbrengen voor het volgende kind, of achterlaten op een plek waar veel kinderen komen. Het boek gaat dan zwerven.”

De Scouting Tono-groep opent een kinderzwerfboekenstation

Het kinderzwerfboekenstation in boerderij Landvreugd aan de Sweelincksingel in Schiedam is elke zaterdag open van 10:00 tot 16:00 uur. De scoutinggroep hoopt zo niet alleen haar eigen leden te bedienen, maar juist ook de kinderen uit de omliggende wijken. Het initiatief past goed bij de Scoutinggroep, zo stelt bestuurslid Addy Pool. “Hier zijn onze vrijwilligers elke week met meisjes en jongens vanaf 4 jaar aan de gang. Dat gaat allemaal spelenderwijs, maar de kinderen leren er ontzettend veel van. Plezier en ontwikkeling gaan zo hand in hand. Als we de kinderen uit de wijken hieromheen kunnen helpen aan leuke boeken, is dat voor iedereen mooi. En zeg nu zelf, als je zelf dat fantastische, ontzettend spannende boek uit hebt, is er toch niets mooier dan dat een ander kind dat ook leest?”.