Oprichting Redekestam

Op 5 oktober 2003 is de Redekestam opgericht. Bij het overvliegen vlogen de eerste 5 Explorers over waarmee de nieuwe speltak een feit is.

Pagina drie van het Nieuwe Stadsblad. Foto: Monica Spruit (Manta)

Pagina drie van het Nieuwe Stadsblad. Foto: Monica Spruit (Manta). Naast het persbericht is er een telefonisch interview geweest met Marjolein van Heest.

De tekst van het artikel:

SCHIEDAM - Wie dacht dat de Scouting voor kleine kinderen is, heeft het goed mis. Scouting Tono-groep heeft er sinds dit weekend een nieuwe speltak bij voor jongeren van 17 tot 21 jaar. Het leven bij Scouting houdt dus niet op na je zeventiende.

Marjolijn van Heest heeft het er druk mee. Sinds haar vijfde is ze bijna wekelijks te vinden bij de Tono-groep en nu mag ze zichzelf voorzitter noemen van de net opgerichte Redeke-groep (Redekestam, red), zoals de nieuwe speltak gedoopt is. Een pittige functie, want de Redeke-groep doet alles zelf. De jongerenstam heeft niet zoals de andere speltakken bij de Scouting een leiding die alles regelt. Er is alleen nog een adviseur.
'Het is wel even wennen om alles zelf te doen. Je moet hele droge zaken regelen zoals de contributie en dergelijke dingen. Het is vooral lastig om vervoer te regelen voor uitstapjes.
Vroeger werd dat altijd voor ons gedaan, maar dat is nu wel even anders. Er zijn wel twee mensen in de groep die achttien zijn, maar die hebben geen rijbewijs. Gelukkig hebben we onze ouders nog', lacht de kersverse voorzitter.

Zij en nog vier andere Scoutingleden werden enige maanden geleden benaderd om eens na te denken over de oprichting van een Scoutinggroep voor de oudere leden. 'De Scouting Tono-groep biedt al sinds 1921 uitdagende activiteiten aan haar jeugdleden vanaf vijf jaar. Eind 2001 ontstonden binnen de Scouting Tono-groep de eerste ideeën over uitbreiding met een oudere leeftijdsgroep. Tot op dat moment was er voor de leeftijd boven de 17 jaar een samenwerkingsverband met een andere Scoutinggroep', verteld Richard Spruit, voorzitter van de Scouting Tono-groep.

'Onze leden die toen 17 jaar waren wilden echter graag een jongerenstam in ons eigen groepshuis'.

Daarvoor zijn ze hard aan de slag gegaan. dit weekend ging de nieuwe groep officieel van start na een lange voorbereiding die de jongeren vooral voor eigen rekening namen. Maar het geregel is nog lang niet voorbij. 'Nu moeten we de stam echt gaan oprichten', vertelt Marjolein van Heest. 'We gaan nu vooral aan het programma werken, eerst aan de landelijke activiteiten. volgende weekend is bijvoorbeeld de JOTA (Jamboree On The Air, Red) waarbij we gaan chatten met andere Scoutinggroepen. we hebben natuurlijk veel plannen voor stoere activiteiten. We draaiden al vijf weken voor deze officiele oprichting en tot nu toe blijkt het allemaal net zo leuk te zijn als we dachten.

'Een ander punt op de agenda is het inrichten van de keet, het tijdelijke thuishonk van de Redekegroep. In de toekomst moet er een lokaal vrijkomen in het groepshuis, maar tot die tijd proberen de Scouts er het beste an te maken in hun keet.
Het naambordje voor het nieuwe onderkomen is er overigens wel al. Jongerenvoorzitter Marjolein kreeg deze tijdens de officiële start van de groep overhandigd van algemeen voorzitter Richard Spruit.

Redeke-groep is niet zomaar een naam. De jongeren hebben zich genoemd naar de oprichtster die in 1921 de Groenoordse Scoutinggroep oprichtte. Groot verschil met die tijd, is dat de Tono-groep inmiddels een gemengde Scoutinggroep is. In de tijd van 'mejuffrouw Redeke' was de groep uitsluitend bedoeld voor meisjes.

Gelukkig is dat nu niet meer zo. De Redeke-groep is nog klein en wanneer er geen jongens mee hadden mogen doen, was er helemaal niemand meer overgebleven.
Vijf leden telt de nieuwe groep nu, drie meisjes en twee jongens. Het clubje heeft nu de tijd alle formaliteiten rond de oprichting rond te krijgen. De echte toestroom verwacht Marjolein van Heest over een jaartje. 'Op een gegeven moment moet het gaan doorstromen van de jongeren naar de Redekegroep. De meeste jongeren zijn nu nog vijftien, dus we moeten nog even wachten'.

Aankomend Jongerenstammer Marloes Jansen ontvangt het naambordje uit handen van de voorzitter van de Scouting Tono-groep.