Scouting start weer buiten

Na enkele weken online-opkomsten staan veel Schiedamse scouts te juichen nu ze weer bijeen mogen komen. Zaterdag waren de eerste bijeenkomsten, en de scouts kijken al uit naar de komende weken.

Het Nieuwe Stadsblad

In het Nieuwe Stadsblad van 10 februari 2021 drukt de lokale krant een artikel af over de opkomsten die bij de Scouting Tono-groep weer bij het groepshuis plaats zullen gaan vinden, na enkele weken van online thuisopkomsten.

Op pagina 14 in het Nieuwe Stadsblad van 10 februari 2021 laat Amy zien dat zij het hakken van hout aan het leren is.

Vermelding voorpagina

Op de voorpagina van Het Nieuwe Stadsblad van 10 februari 2021 wordt het artikel over de Scouting Tono-groep al aangekondigd.

Scouting start weer buiten

Schiedam – Na enkele weken online-opkomsten staan veel Schiedamse scouts te juichen nu ze weer bijeen mogen komen. Zaterdag waren de eerste bijeenkomsten. In verband met onbekendheid met de Britse variant had de overheid enkele weken geleden alleen een uitzondering gemaakt voor sport om door te gaan, mits buiten. Scoutinggroepen schakelden direct over naar online opkomsten. “Nu is er meer duidelijk over deze variant, en blijkt het overdrachtsrisico voor kinderen beperkt”, zo legt Richard Spruit uit, vrijwilliger bij de Scouting Tono-groep.

“Daarom heef de overheid besloten dat ook scouting weer gewoon bij het groepshuis bijeen mag komen. De voorwaarde is wel dat het meeste buiten gebeurd, maar dat doen we als scouting toch vrijwel altijd al. Lekker buiten bezig zijn, dat vinden de kinderen heerlijk”.

De scouts, meisjes en jongens van 11 tot 15 jaar, maakten direct van de gelegenheid gebruik om het houthakken te oefenen en een kampvuur te stoken. Een kerstboom die er nog stond werd gebruikt als voorbeeld van hout dat een heel kort, maar wel heel intensief vuur, geeft. De jongere leeftijdsgroepen zoals de welpen en bevers hielden themaopkomsten in de boomgaard naast het gebouw van de Scouting Tono-groep aan de Sweelincksingel 7 in Schiedam. De meisjes en jongens hadden duidelijk uitgekeken naar het moment dat ze, na 6 weken, weer bij elkaar konden komen.

Ook de komende weken zijn de scouts elke zaterdag te vinden in de boomgaard. Zie Scouting Schiedam.