Ledenaantallen Scouting blijven groeien

De ledenaantallen van Scouting blijven groeien in Nederland. Ook, of misschien wel juist, in Corona-tijd. Ook de Scouting Tono-groep kende in 2020 een forse groei. In de laatste 15 jaar zelfs de op-een-na-grootste groei. In de uitzending van Schie.fm kwam Richard Spruit (Dolfijn) aan het woord over deze ontwikkeling.

Schie.fm

In het programma „Schiedam Nu” spreken Richard Spruit (Dolfijn) en presentator Patrick de Boer over de groei bij Scouting in Nederland, en of de groei ook in Schiedam plaats vindt.

Het interview:

of download het interview van Dolfijn (R. Spruit) op Schie.fm

Zo vertelde Dolfijn (R. Spruit) o.a. dat ook de Scouting Tono-groep tijdens de eerste lockdownperiode in 2020 meer leden was kwijt geraakt dan in andere jaren, maar ook dat de aanwas van nieuwe leden zo groot was, dat de Scouting Tono-groep in 2020 per saldo met 22% was gegroeid (gemeten over alleen jeugdleden).

Ook vertelt Dolfijn dat uit gesprekken met de andere scoutinggroepen in Schiedam naar voren was gekomen dat tijdens de eerste lockdown er meer leden opzegden dan gebruikelijk, maar direct na de lockdown alle scoutinggroepen een bovengemiddelde groei kenden.

Buiten bewegen en avonturen beleven

Wel ontvangt ook de Scouting Tono-groep vragen van ouders die niet goed begrijpen waarom jeugdsport wel doorgang mag vinden, mits in de buitenlucht, terwijl Scouting nu door de overheid verplicht wordt te stoppen. Dat is een onderscheid waar Scouting ook van baalt, en niet kan verklaren.

De Scoutinggroepen in Nederland hebben allemaal aangeven veiligheid voorop te stellen, en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen om de pandemie te stoppen. Wel hoopt iedereen dat ook Scouting zo snel mogelijk weer -veilig- opkomsten kan houden, bij voorkeur lekker buiten waar scouts altijd al het liefst bezig zijn.