Toekomst blijft ongewis voor scoutinggroep Tono

Het Schiedamse Stadsbestuur heeft besloten Boerderij Landvreugd te verkopen. Dat betekent dat de Scouting Tono-groep op zoek moet naar een nieuwe plek. Het Algemeen Dagblad/Rotterdams dagblad plaatste een achtergrondartikel in katern Waterweg.

Algemeen Dagblad/Rotterdams Dagblad

Het Algemeen Dagblad / Rotterdams Dagblad plaatste op 7 juni een achtergrondartikel over de plannen van het gemeentebestuur van Schiedam om Boerderij Landvreugd te verkopen. De huisvesting van de Scouting Tono-groep blijft daarmee nog steeds ongewis.

Het Algemeen Dagblad/Rotterdams Dagblad plaatste een groot artikel over de Scouting Tono-groep op pagina 5 van het katern Waterweg

Op pagina 5 van katern Waterweg van de uitgave van 7 juni 2021 van het Algemeen Dagblad / Rotterdams Dagblad het artikel over de verkoop van Boerderij Landvreugd.

Toekomst blijft ongewis voor scoutinggroep Tono

Het Schiedamse stadsbestuur heeft besloten Boerderij Landvreugd te verkopen. Dat betekent dat scoutinggroep Tono op zoek moet naar een nieuwe plek.

Schiedam - Sandra Don - Vier jaar geleden moest de Schiedamse scoutinggroep ook al op zoek naar een nieuw onderkomen. Tono was in 2017 zwaar angeslagen door de brand die het koetshuis van Boerderij Landvreugdaan de Sweelincksingel verwoeste. Het bestuur en enkele leden kwamen een dag later poolshoogte nemen bij het monumentale pand en reageerden geschokt. "Het hebben het helemaal verbouwd naar onze zin", vertele een aangeslagen voorzitter Richard Spruit toen. "Maar er is helemaal niets meer van over, het is diep triest".

Toch ging de groep niet bij de pakken neerzitten. Vanuit het hele land werd er geld ingezameld voor de gedupeerde padvinders. Zij vonden een tijdelijk onderkomen bij carnavalsvereniging De Rietzeilers die gebruik maakt van het voormalige woonhuis van de boerderij, naast het Koetshuis. Vrij snel mochten zij vervolgens, op anti-kraak-basis, verhuizen naar de voormalige koeienstal achterin de boerderij. Tono is heel actief en organiseerde tijdens de lockdown bijvoorbeeld activiteiten voor niet-leden. Alle Schiedamse kinderen waren daarbij welkom.

Verkopen

Maar de toekomst is ongewis. ,,Wij weten dat de gemeente Landvreugd het liefste wil verkopen. Daarom hebben we zelf onderzoek gedaan naar geschikte locaties", vertelt Spruit, die nog steeds voorzitter is. ,,Uit dat onderzoek kwamen twee geschikte plekken naar voren: ten noorden van sportpark Willem-Alexander en de huidige plek, naast de boerderij."

Het liefste blijft Tono op de huidige plek, volgens Spruit 'een fantastische locatie'. ,,Bovendien hebben we hier naam gemaakt, we zijn verbonden met deze plek. Daar komt nog eens bij dat we het afgelopen jaar met zo'n 10 tot 20 procent zijn gegroeid. We gaan nu richting de honderd leden. We doen er dus toe, hebben duidelijk bestaansrecht."

Het bestuur van Tono heeft echter al een tijdje niets vernomen van de gemeente Schiedam. ,,Dat zal ongetwijfeld met de coronacrisis te maken hebben, die zorgt op meer vlakken voor vertraging. Maar we hopen na de zomer wel duidelijkheid te krijgen. Want dan kunnen wij kijken of we de financiering voor de nieuwbouw rond kunnen krijgen. We zijn niet van plan alleen maar ons handje op te houden bij de gemeente. We kunnen zelf veel doen, bijvoorbeeld met het doen van aanvragen bij fondsen die sociale en maatschappelijke projecten ondersteunen. Wij kunnen hier echt een mooi complex neerzetten, dat van toegevoegde waarde is voor de wijk."

Gesprek

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat het stadsbestuur eerder al heeft besloten Boerderij Landvreugd te verkopen. De boerderij is een onderdeel van het project Kansen in de Stad. Dat richt zich op het versterken en verbeteren van Schiedam, door gemeentelijk vastgoed en grond die niet meer bijdragen aan beleidsdoelstellingen, beschikbaar te maken voor marktpartijen.

,,De gemeente wil graag een bestemming voor de boerderij die iets toevoegt aan de wijk. Het is echter nog onbekend of het pand een maatschappelijke of commerciële invulling krijgt. Daarom zijn we met scouting Tono in gesprek om een andere locatie voor Tono te vinden", aldus de zegsman.