Het zou toch zonde zijn als scouting geen subsidie meer krijgt

"He  zou toch zonde zijn als de scouting geen subsidie meer ontvangt. Wie is er niet groot mee geworden". Zo kondigde ZOS Radio Schiedam het interview aan met Richard Spruit (Dolfijn) over het voornemen van de gemeente Schiedam om de subsidie aan de scouting te beëindigen. In het interview legt Richard Spruit, voorzitter van de Stichting Scouting Tono, uit wat er nu aan de hand is.

ZOS Radio Schiedam

In het programma „ZOS op Zaterdag” wordt Richard Spruit, voorzitter bij één van de vier Schiedamse Scoutinggroepen, geïnterviewd door Theo Roeling. In het gesprek gaat de voormalige ziekenomroep in op het voornemen van de gemeente, en legt Richard Spruit uit waarom scoutinggroepen niet goed passen in het huidige subsidiesysteem.

Het interview:

of download het interview met Richard Spruit (Dolfijn) op Zos Radio Schiedam

Zo vertelde Richard Spruit, mede namens de Scouting BvH, de Scouting Taizé-groep Kethel en de Scouting Franciscus Lodewijkgroep, dat scouting in het nieuwe systeem is ingedeeld in de zorgsector omdat dat nu de enige manier is om subsidie te ontvangen, en daardoor scoutinggroepen alleen beoordeeld worden op hun aandeel in de zorgketen, en met name op de vraag hoe goed scoutinggroepen er voor zorgen dat 'cliënten' minder snel doorstromen naar hogere niveaus in die zorgketen. Scoutinggroepen voelen zich echter geen zorginstelling.

Scoutinggroepen vragen de gemeenteraad aanvragen in samenhang met alle beleidsterreinen te bekijken

Vanuit de 'Samen Schiedam' werkwijze snappen de scoutinggroepen op zich nog wel dat het moeilijk is om activiteiten buiten de zorgketen mee te rekenen. Daarom vragen de scoutinggroepen in hun open brief aan de gemeenteraadsleden om hun taak uit te voeren als hoogste orgaan binnen de gemeente, en de subsidieaanvraag te beoordelen op de bijdrage van de scoutinggroepen aan alle beleidsterreinen, en niet de scouting 'alleen maar' te beoordelen als zorginstelling.