Vlag met regenboog voor scouts

De Schiedamse scoutingvereniging Tono heeft uit handen van de gemeente Schiedam en Team Sportservice een regenboogvlag ontvangen. Tono krijgt deze vlag omdat de vereniging actief open staat voor 'alles en iedereen' die zich bij de scouting wil aansluiten.

Algemeen Dagblad / Katern Waterweg

In het katern Waterweg, onderdeel van het Algemeen Dagblad/Rotterdams Dagblad van 11 januari 2021 plaatste de krant een artikel over de overhandiging van de regenboogvlag door Team Sportservice namens de gemeente Schiedam.

Op pagina 7 van katern Waterweg van het Algemeen Dagblad van 11 januari 2022 een verslag van de overhandiging van de regenboogvlag Op pagina 7 van katern Waterweg van het Algemeen Dagblad van 11 januari 2022 een verslag van de overhandiging van de regenboogvlag.

Vlag met regenboog voor scouts

Tijdens de overhandiging vond er overigens een heel scoutingceremonie plaats, waarbij kindeen uit alle leeftijdsgroepen de regenboogvlag hesen. De vlag staat symbool voor het bijdragen an de acceptatie van LHBTI-gemeenschap (Lesbiennes, homo's, biseksuelen, transgenders en interseksen).

"Hier is iedereen uit de LHBTI-gemeenschap welkom", laat de scoutingvereniging vaan de Sweelinksingel na ontvangst weten. "Dat is altijd al zo geweest, juist de scouting staat open voor iedereen. In die zin veranderd er met deze vlag niets. Wel laten we nu nog duidelijker zien hoe wij hier in staan. Je kan hier jezelf zijn."

Al sinds 2014 mag Schiedam zich een zogenaamde regenbooggemeente noemen, met de ondertekening van het lokale emancipatiebeleid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.