Scouts wandelen voor goed doel

Het Nieuwe Stadsblad

De afgelopen twee jaar kon de Duinenmars niet gehouden worden vanwege de maatregelen rond Corona. Dit jaar werd de Duinenmars eenmalig gehouden in oktober. De Scouting Tono-groep liep mee.

Op pagina 17 van Het Nieuwe Stadsblad van 4 oktober 2022 een verslag van de wandeltochtOp pagina 17 van Het Nieuwe Stadsblad van 5 oktober 2022 een verslag van de wandeltocht.

Het artikel

Schiedam – De bevers, welpen, scouts en explorers van de Scouting Tono-groep wandelden zaterdag de Duinenmars. Voor de afstand van 5,10 of 15 kilometer ontvingen ze een medaille, en steunden ze verschillende gehandicaptenorganisties.

De afgelopen twee jaar kon de Duinenmars niet gehouden worden vanwege de maatregelen rond Corona. Normaal gesproken is de Duinenmars is april, maar de tijd tussen toestemming voor de wandeltocht en de beoogde datum was zo kort dat de organisatie besloot eenmalig de tocht in oktober te houden. Met twee jaar vertraging vierde de Duinenmars de 70e editie.

De scouts van de Schiedamse Scouting Tono-groep maalden daar niet om. Zij genoten van de tocht door de duinen van Kijkduin en Den Haag en de etappes over het strand. Er kon gekozen worden tussen de afstanden van 5 kilometer, 10 kilometer of 15 kilometer. Waar de jongste scouts, de bevers, voor de 5 kilometer kozen, kozen de oudste leden, de explorers massaal voor de 15 kilometer.

Met de opbrengst worden verschillende gehandicaptenorganisaties ondersteund, waaronder scoutinggroepen voor gehandicapten. Dit jaar deden zo’n 7.000 wandelaars mee, ongeveer de helft van de aantallen voor Corona. Volgend jaar is de Duinenmars weer in april. De scouts van de Scouting Tono-groep uit Schiedam zijn er dan zeker weer bij: “Dit is toch wel de mooiste tocht die ik ken”, aldus de 12-jarige Floor Lemon, een van de scouts van de Scouting Tono-groep.