Scouitng Taizé wint nachtelijke winterhike

Op vrijdag 27 januari verzamelden de explorers van de vier Schiedamse Scoutinggroepen zich in Monster, bij een temperatuur rond het vriespunt. Ook de explorers van de Scouting Tono-groep namen deel. De finishtijden lagen erg dicht bij elkaar, en het plezier was groot. Het Nieuwe Stadsblad plaatste er een artikel over.

Het Nieuwe Stadsblad

In het Nieuwe Stadsblad van woensdag 1 februari meldt dat de explorers van de Scouting Taizé-groep de nachtelijke winterhike hebben gewonnen. De explorers van de Scouting Tono-groep vielen net buiten de top-3, maar de finishtijden lagen erg dicht bij elkaar. In het artikel een grote foto van explorer Megan Spruit van de Scouting Tono-groep met onze eigen Jaap op haar nek.

Op pagina 12 van Het Nieuwe Stadsblad van 1 februari 2023 een artikel over de nachtelijke winterhike van Scouting SchiedamOp pagina 12 van Het Nieuwe Stadsblad van 1 februari 2023 een artikel over de nachtelijke winterhike van Scouting Schiedam.

Het artikel

De nachtelijke midwinterhike van Scouting Schiedam werd gewonnen door de Scouting Taizé-groep. De meiden en jongens wisten in de kortste tijd de hike van Monster naar Staelduijn te volbrengen.

Vrijdagavond verzamelden de teams van de verschillende Schiedamse scoutinggroepen zich in de duinen van Monster. Voor de explorers, meiden en jongens van 14 tot 18 jaar, stond de midwinterhike op het programma.

Na de start rond 19:00 moesten de jongeren zo snel mogelijk een aantal posten vinden tussen Monster en Staelduijn, net ten zuiden van Naaldwijk. Alle spullen die ze nodig hadden moesten ze zelf meenemen. Ook konden ze zelf de keuze maken een bonuspost aan te doen. De beloning: aftrek van tijd.

Uiteindelijk wisten de meiden en jongens van de Scouting Taizé-groep uit Kethel de afstand te overbruggen in de kortste tijd, hoewel de verschillen erg klein waren. De explorers van de schiedamse Scouting BvH en Scouting Franciscus Lodewijkgroep volgden met een finish rond half 11 ‘s nachts.

“Bij Scouting gaan we graag de uitdaging aan”, zo vertelt Antoinette Zwitserlood, een van de vrijwilligers van de Schiedamse Scouting Tono-groep. “De jongeren bepalen zelf hun route en hun tactiek, dus of wel of geen bonusposten aan doen en hoe ze de opdrachten op de posten doen. Bij een temperatuur rond de nul graden weten ze er toch altijd een leuk en zeer gezellige tocht van te maken”. Op www.scoutingschiedam.nl zijn de vier Schiedamse scoutinggroepen te vinden.