Tono Tamtam december 2020

jaargang 19, nr. 11 (uitgave 189)

De laatste uitgave van 2020. In deze Tono Tamtam o.a. de bevers vieren herfst, fotostrips maken met de welpen, Sinterklaas test scouts en de Explorers vieren pasen in november. Verder informatie over de kerstvakantie, de komende Scouting pubquiz en een oproep om vooral via Sponsorkliks te bestellen.

Druk, druk, druk … en relax!

Een artikel uit deze tamtam

Sinterklaas test de Scouts!

Afgelopen zaterdag was het weer zo ver. De jaarlijkse Sinterklaasopkomst!
De Sint had zijn pieten langs gestuurd om cadeaus te brengen. Deze hadden ze in een picknickmand gestopt. Met sloten erop. Aan de scouts dus om de mand open te maken. Gelukkig was er een hint achtergelaten in de vorm van spelletjes, waar de scouts pepernoten kregen, of inleverden. Want uiteindelijk was het aantal pepernoten de code van het slot. Niet snoepen dus! Maar dat bleek geen enkel probleem te zijn voor de scouts. Aan het einde van de opkomst klopte het allemaal precies!

De opdrachten bestonden uit:

1. Puzzels. Een doolhof en een rebus. Waarbij het laagste getal van het grootste getal getrokken moest worden. Dat was het aantal pepernoten om mee te beginnen.
  2. Schatten wat één kilo en drie kilo was. Een bak en een tas vullen met spullen van buiten om precies aan dat gewicht te zien te komen.
  3. In een rolstoel, geduwd door een geblinddoekte piet, de schoorstenen vullen.
  4. Naar de beschrijving van de ander een tekening na tekenen.
  5. Nagels lakken in Sinterklaas thema.

Tussendoor was er natuurlijk tijd voor warme chocomel met pepernoten. Waar wel van gesnoept mocht worden. Tijdens het spel werd er ‘Roetpiet’ gespeeld. Of te wel mevrouw stippel, maar dan in Pieten thema. Terwijl de één schoon bleef, zat de ander vol met vier vegen roet.
Uiteindelijk was de mand open en had iedereen zijn cadeau in handen.