Welpen trakteren gemeenteraad op taart

Viering 100-jaar welpen in Nederland

In 2020 bestaan de welpen 100 jaar in Nederland, en dat wordt het hele jaar gevierd. Op dinsdagavond 10 maart 2020 togen zo'n 40 welpen van de vier scoutinggroepen van Scouting Schiedam naar de raadszaal van de gemeente Schiedam. Na een korte toespraak van burgemeester Lamers hield ook welp Amy de Koster een korte toespraak en kregen alle raadsleden, wethouders, de burgemeester en alle aanwezigen een stukje taart aangeboden om 100 jaar welpen in Nederland te vieren.

Feest

Van alle vier de scoutinggroepen van Scouting Schiedam waren er welpen aanwezig. Een beetje zenuwachtig kregen ze vooraf nog even uitleg. Om half acht, net voorafgaand aan de raadsvergadering van de gemeenteraad van Schiedam, zouden de stukjes taart aangeboden worden. Er waren drie taarten voor nodig om genoeg stukjes te hebben voor alle aanwezigen.

Toespraken

Toen iedereen aanwezig was, nam eerst burgemeester Lamers het woord. Hij memoreerde de grote verdiensten van Scouting voor de samenleving in het algemeen, en voor Schiedam in het bijzonder. Ook vertelde hij hoe hij verschillende activiteiten en acties van welpen had gezien, en hoe nuttig hij ze vond.

De 10-jarige Amy van de Scouting Tono-groep hield een toespraak namens alle welpen van Scouting SchiedamDaarna nam welp Amy de Koster het woord. Deze 10-jarige welp van de Scouting Tono-groep hield ook een toespraak, namens Scouting Schiedam, of eigenlijk namens alle welpen van de Schiedamse scoutinggroepen.

Aansnijden

Na de toespraken mocht een welp van elke Schiedamse Scoutinggroep, samen met de burgemeester, de taart aansnijden. Een officieel momentje, waar natuurlijk veel foto's van gemaakt werden. De aanwezige welpen konden nu de taart uitdelen. De wethouders, gemeenteraadsleden, griffier, ambtenaren en het publiek smulden hier heerlijk van.

Net voor de raadsvergadering begon ruimden de welpen nog even netjes alle bordjes en vorkjes op zodat de gemeenteraad aan de slag kon.

Toespraak

De 10-jarige welp Amy de Koster, zelf welp bij de Scouting Tono-groep, sprak de volgende toespraak uit namens alle welpen van Scouting Schiedam:

Het aansnijden van de taart

Beste burgemeester, wethouders, leden van de gemeenteraad en gasten,

Elke week speel ik bij de welpen. Nu ja, spelen? Volgens mijn ouders leer ik daar zelfstandig worden, samen werken en problemen oplossen. Ik vind het gewoon leuk.

Dat komt omdat honderd jaar geleden, in 1920, de eerste welpengroep in Nederland werd gestart. Al honderd jaar spelen wij, leren we omgaan met de natuur, maken we avonturen mee en doen we dingen waar we zelf ook verbaasd van staan.

Dat willen we graag vieren, het liefst met alle inwoners van Schiedam. Daarom beginnen we vandaag hier, waar we u graag een stukje taart aanbieden. Om samen 100-jaar welpen te vieren. Want “samen”, dat is waar wij als welpen van houden. Dank u wel, dat u dit samen met ons wil vieren.

Op naar de volgende 100 jaar!

Een geslaagde viering van 100 jaar Welpen in Nederland!