Scouting helpt bij de dodenherdenking

Op verzoek van het Comité viering 4 en 5 mei zullen de vier Scoutinggroepen in Schiedam een grotere rol gaan spelen bij de dodenherdenking op 4 mei. Waar voorheen de vier Schiedamse Scoutinggroepen gezamenlijk alleen voor de vlaggenwacht zorgde, zullen vanaf dit jaar Schiedamse Scouts ook de erehaag vormen en de kransen aangeven.

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen die zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

Ook binnen Scouting is vrijheid een belangrijk onderwerp. Scouting probeert haar leden mee te geven dat vrijheid een belangrijke verworvenheid is, die een eenheid vormt met verantwoordelijk. Gezien het historische belang van de herdenking op 4 mei zijn de Schiedamse groepen erg vereerd met het verzoek van de Stichting Viering Nationale Feest- en Gedenkdagen Schiedam.

Scouts van de vier Schiedamse Scoutinggroepen zullen, net als de voorgaande jaren sinds de Tweede Wereldoorlog, de vlaggenwacht vormen. Tevens zullen Scouts van verschillende leeftijdsgroepen een erehaag vormen tijdens het leggen van de kransen. Tenslotte zullen Scouts ook zorgen voor het aangeven van de kransen aan de organisaties die een krans leggen.