Nationale Scoutingdag 2006

Ook de Scouting Tono-groep neemt dit jaar deel aan de Nationale Scouting. Dit jaar in samenwerking met de andere drie Schiedamse Scoutinggroepen, waardoor de Nationale Scoutingdag nog grootser en avonturierlijker wordt.

De Scouting Tono-groep doet mee aan de Nationale ScoutingdagWaar vorige jaren elke Scoutinggroep zelf invulling gaf aan de Nationale Scoutingdag, hebben de vier Schiedamse Scoutinggroepen dit jaar besloten om gezamenlijk op te trekken. Om de Schiedamse jeugd beter te laten zien wat Scouting nu is, zullen de Scouts zich vooral in het stadscentrum van Schiedam manifesteren.

"Vanaf 11:00 zijn er verschillende activiteiten", zo verteld Maarten van Duyn, een van de organisatoren van de dag "en dit loopt door tot ongeveer 15:00 uur. In totaal zullen zo'n 300 kinderen deelnemen, verdeeld over een aantal leeftijdsgroepen". Zo zal er voor de 11 tot 14-jarigen een gps-tocht zijn. "tieners willen graag ontdekken. Dat gebeurt bij Scouting al jaren, onder andere door de bekende speurtocht. Dit jaar hebben we dit in een zeer modern jasje gegoten met een gps-tocht. Per groepje moeten ze zo een route lopen met opdrachten. Hoe ze die opdrachten uitvoeren zullen ze zelf met elkaar moeten overleggen". Door de tieners zelf te laten beslissen hoe de opdrachten uitgevoerd worden probeert Scouting de jeugd meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid mee te geven, twee belangrijke elementen bij Scouting. "Dat klopt", zo vult Maarten nog even aan, "hou ouder de kinderen, hoe meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid."

Voor de jongere kinderen is het geheel nog wat meer spelvorm. Zo zal er voor de jongsten, vanaf 5 jaar, een spelparcours uitgezet worden bij de Koemarkt. "Bij de 5 tot 7 jarigen is samen spelen heel belangrijk, maar wel op de Scouting manier. Dus met veel aandacht voor de natuur, voor samenwerking en voor zelfontplooing. Aanstaande zaterdag hopen we dat ook aan de Schiedamse bevolking te kunnen laten zien", aldus Monica, een van de Scouting leidsters. De iets oudere kinderen, die bij Scouting Kabouters en Welpen worden genoemd, hebben een wat ingewikkelder spelparcours. "Maar wel een heel spannende. Zo zal er onder andere popcorn gebakken kunnen worden, en als het van de gemeente mag doen we dan natuurlijk boven een kampvuurtje. Ook gaan we Mega-Twister spelen. In de middag zal er voor deze groep een vossenjacht zijn door het centrum van Schiedam. De bedoeling is dan dat kinderen in groepsjes een aantal verklede figuranten opsporen. Natuurlijk kan het dan zijn dat onwetend winkelend publiek aangesproken zal worden met de vraag of zij ook een vos zijn, maar dat maakt de vossenjacht alleen maar spannend".

Mocht het publiek nieuwsgierig zijn geworden, dan zal er nog een kraam beschikbaar zijn met informatie. "het is op deze dag helaas niet de bedoeling dat Schiedamse kinderen direct al mee doen. Dat is op zo'n dag niet te regelen." aldus Sander van Heest, zelf voorzitter van een van de vier Schiedamse Scoutinggroepen. "Maar bij de informatiekraam kan men wel alle informatie krijgen over elk van de vier Schiedamse Scoutinggroepen. We nodigen belangstellende kinderen en jongeren dan uit om, geheel vrijblijvend, drie keer bij een van de groepen te komen kijken. Zo verplichten we tot niets." Ook is er, speciaal voor de Nationale Scoutingdag, een nieuwe website geopend waar de vier Scoutinggroepen zich gezamenlijk presenteren: www.scoutingschiedam.nl.

"We zijn nog druk bezig deze met informatie te vullen, maar ouders en kinderen kunnen daar wel al een kijkje nemen" zo licht Sander nog even toe.

Meer informatie op www.scoutingschiedam.nl.