Schiedam – Maarliefst drie bronzen eretekens van de vereniging Scouting Nederland werden zaterdag uitgedeeld bij de Schiedamse Scouting Tono-groep. Voor drie vrijwilligers een volkomen verrassing, maar terechte waardering voor hun inzet in de afgelopen jaren.

Vrijwilligers doen hun inzet over het algemeen op de achtergrond en in stilte. Zo ook Monica Spruit, die op 23 februari precies elf jaar vrijwilligster is bij de Scouting Tono-groep in Schiedam Noord. ""Tien jaar geleden ben ik inderdaad hier eens komen kijken, en het leek me wel leuk voor een tijdje. Het bleek zelfs zo leuk te zijn dat ik nu al precies tien jaar jeugdleidster ben, eerst bij de Scouts, van 11 tot 14 jaar, en de laatste drie jaar bij de Kabouters en Welpen, de leeftijdsgroep voor 7 tot 11-jarigen"”, aldus Monica, die hiernaast ook al 7 jaar lid een belangrijke rol vervult in het bestuur.

Drie vrijwilligers ontvingen het Bronzen Waarderingsteken van de Vereniging Scouting Nederland voor hun inzet voor de Scouting Tono-groep"Vrijwilligers staan eigenlijk altijd te weinig in het zonnetje"”, aldus Sander van Heest, voorzitter van de Scouting Tono-groep, "“daarom vinden wij het belangrijk om op verschillende manieren toch onze waardering voor de vrijwilligers te tonen. Voor drie mensen vonden wij het nu meer dan verdient om een ere-teken van de vereniging Scouting Nederland aan te vragen en we zijn blij dat het Landelijke Bestuur alle drie de aanvragen heeft gehonoreerd"”.

Naast Monica Spruit ontvingen ook de scheidend voorzitter van het stichtingsbestuur, Maarten van Heest, en vrijwilliger Peter Sanstra een Bronzen Ereteken van Scouting Nederland. Helemaal vertrokken is Maarten nog niet, hij heeft nog belooft om te helpen met enkele komende klussen in en om het groepshuis aan de Sweelincksingel in Groenoord-Zuid. Monica en Peter hebben grote plannen. Momenteel zijn ze druk in de weer bij de voorbereidingen voor de Nationale Scoutingdag van 24 maart aanstaande. "“Dan laten we in een ´open ochtend´ zien hoe leuk en vooral avontuurlijk Scouting nog altijd is. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor jonge mensen die het ook leuk zouden vinden een steentje bij te dragen bij het vormen van jonge kinderen en daar zelf ook nog heel veel plezier uit kunnen halen"”, aldus Peter. "Dan hoeven ze niet perse 10 jaar te blijven nee", zo lacht hij, "hoewel dat eigenlijk ongemerkt gebeurt".