Scouts gaan internationaal tijdens de Jota en Joti

Schiedam – De Scouts van de Scouting Tono-groep en de Scouting Franciscus-Lodewijk groep proberen dit weekend zo veel mogelijk internationale contacten te leggen met andere Scouts van over de hele wereld. De Scouts doen dit zowel met de al wat oudere radiozendtechniek als over het Internet.

De Scouting Tono-groep en Scouting FLG doen mee aan de Jota en Joti Elke vier jaar organiseert Scouting de Wereld Jamboree. Zeg maar de ‘Olympische Spelen van Scouting’. Een bijeenkomst van zo’n 30.000 tot 50.000 scouts uit 132 landen. Toch kan niet iedere van de 32 miljoen scouts van over de hele wereld hierbij aanwezig zijn. Daarom organiseren de landelijke Scouting organisaties in de 132 landen ieder jaar de Jamboree on the Internet en de Jamboree on the Air. Het doel is hetzelfde als bij de ‘echte’ Jamboree: zo veel mogelijk contact leggen met Scouts van over de gehele wereld.

Het contact leggen gebeurt nu echter ofwel met zendapparatuur (Jamboree on the Air), een techniek die vooral in de jaren ’70 erg populair was, of over het Internet (Jamboree on the Internet), een veel modernere techniek.

Om de eerste contacten alvast te kunnen leggen nemen de Scouting Tono-groep en de Scouting Franciscus-Lodewijkgroep gezamenlijk deel. Al op vrijdagavond 17 oktober zullen de eerste scouts hun tenten opslaan naast het gebouw van de Tono aan de Sweelincksingel in Groenoord-Zuid. Vanaf de opening om 24:00 uur zullen de internetverbindingen en zendapparatuur overuren draaien. De volgende ochtend zullen de jongere scouts eveneens aansluiten. Zij zullen meer hulp krijgen en de contacten voornamelijk in de Nederlandse taal proberen te leggen.

“Scouting is internationaal”, zo verteld Sander van Heest, een van de coördinatoren van de twee scoutinggroepen. “Het ideaal blijft toch om meer van elkaar te leren door elkaar beter te leren kennen. Aangezien je niet de halve wereld over kunt reizen om al die 32 miljoen scouts te ontmoeten, gebruiken we de techniek. De zendtechniek is inmiddels al wat ouder, maar ook de laatste mogelijkheden van het internet worden benut”.

De beide Jamboree’s zijn inmiddels een jaarlijks terugkerend evenement. Wereldwijd gezien gaat het om de 51e Jamboree on the Air en de 12e Jamboree on the Internet. “Natuurlijk zitten we dan niet het hele weekend achter de zenders”, zo vervolgd van Heest, ”maar besteden we ook aandacht aan de mogelijkheden van communicatie en vreemde culturen”. In de praktijk blijkt echter dat vooral van de nacht gebruik wordt gemaakt om de verbindingen zo ver mogelijk over de aardbol te krijgen, terwijl de dag een veel speelser karakter heeft.

Overigens zijn de Scouting Tono-groep en de Scouting Franciscus-Lodewijkgroep niet de enige groepen die aan beide Jamboree’s deelnemen. Ook de Scouting Taizé-groep uit Kethel en de Scouting BvH-groep uit Schiedam zullen proberen hun wereldkaart vol te krijgen met de vlaggetjes die geslaagde verbindingen aangeven. Een verslagje komt natuurlijk ook op de website van de Scoutinggroepen: www.ScoutingTono.nl en www.Scouting-Flg.nl.

Scouting Tono-groep wordt 2e tijdens het regiospel

Schiedam – De Scouts van de Scouting Tono-groep en de Scouting Franciscus-Lodewijk groep namen tijdens het Jota/Joti weekend van 18 en 19 oktober gezamenlijk deel aan de Jamboree on the Air (Jota) en de Jamboree on the Internet (Joti). Tijdens het regiospel, waarbij de opdrachten per radiozender werden verspreid, werden de beide groepen zelfs tweede, direct achter de Scouting Paulusgroep uit Delft.

Het regiospel is een jaarlijk terugkerende wedstrijd tijdens de Jamboree On The Air (Jota). Alle deelnemende Scoutinggroepen in een hele regio krijgen tegelijkertijd, via de radiozenders, opdrachten. Na uitvoering worden de resultaten beoordeeld door een jury en via de radiozenders teruggestuurd naar de centrale jury. Elk half uur volgen dan nieuwe opdrachten. Niet alleen de uitvoering van de opdracht telt, maar ook het tijdstip van inleveren.

De winnaar van 2008 in de regio Zuid-Holland Zuid was de Scouting Paulusgroep uit Delft, op de hielen gezeten door de combinatie Scouting Tono-groep/Scouting Franciscus-Lodewijkgroep uit Schiedam. Een van de andere scoutinggroepen uit Schiedam, de Scouting BvH, werd 7e.