Scouts wandelen voor goede doel

Schiedam/Kijkduin – Outdoor, ontdekken, grenzen verleggen en elkaar helpen, enkele van de punten waar scouts gek op zijn. Met beide punten in het achterhoofd konden de meisjes en jongens van de Scouting Tono-groep zich uitleven tijdens de Duinenmars in Kijkduin. De welpen wandelden de 5 kilometer door de duinen en langs het strand terwijl de scouts de 10 kilometer voor hun rekening namen. Hiermee steunen de scouts ook nog scouting voor gehandicapte kinderen.

„De Duinenmars is altijd een hele belevenis voor de meiden en jongens”, zo verteld Alex Kroezen, een van de jeugdleiders bij de scoutinggroep. „Wandelen door de duinen, de parken en langs het strand, natte voeten krijgen van het zeewater en schelpen zoeken, het hoort er allemaal bij. Toch niet iets dat elk Schiedams kind wekelijks doet. Voor sommigen was het zelfs de eerste keer dat ze de zee zagen”.

De Duinenmars is een tocht die al 61 jaar lang wordt georganiseerd, voornamelijk door scoutinggroepen. Naast veel gezinnen en individuele lopers doen dan ook veel scoutinggroepen mee. De opbrengst is al jaren bestemd voor scoutinggroepen die werken met lichamelijk of geestelijk gehandicapte kinderen. Een doel waar ook de meisjes en jongens van de Scouting Tono-groep met plezier aan bijdragen.

„Zeker voor de jongere kinderen is dat soms best even doorzetten", zo vervolgt Alex. "Maar gelukkig hebben we een hele leuke groep die elkaar er wel doorheen trekt. Ook dat is Scouting: doorzetten en je eigen grenzen verleggen. Volgend jaar gaan we dus zeker weer”. Wie de foto's wil zien of meer wil weten van Scouting kan terecht op de website www.scoutingtono.nl.